BG &. Bertus 😁

13 augustus 2018 - Chobe National Park, Botswana

Al 4 dagen in Botswana en wát een indrukken verder.... Een ruig land qua natuur en mensen. Even wennen na “smooth” Namibië maar zeker niet minder indrukwekkend😁

Want onze eerste nacht in Botswana werd er eentje om nooit te vergeten 😬 Omdat het in dit gebied niet echt afkoelt ‘s nachts, slapen wij in onze daktent met de ramen open, alleen de muskietengaasjes dicht. Om 01:00 uur werd Ellen wakker van lawaai. Ze keek door het raampje naar buiten en lag OOG IN OOG met een reusachtige olifant!!! Op zeg maar maximaal 50 cm afstand😳🐘Hij was als een gek aan het eten van een boompje bij de tent. Okee.... gelukkig hadden wij vooraf gelezen dat we wilde dieren op de camping zouden kunnen tegenkomen en dat we in dat geval vooral stil en rustig moesten wachten tot ze uit zichzelf weer weg zouden gaan. Zo gezegd zo gedaan. Maar (brute Bertus zoals wij hem inmiddels noemen) nam ruim de tijd voor zijn maaltijd op plek 6 op de camping. Hij bleef maar liefst een UUR rond onze daktenten struinen. Hele takken werden van de bomen gerukt. Wat een machtig dier. En wat duurt een uur lang als je niet durft te ademen 😂 Een stuk stoerder kwamen wij die ochtend de daktenten uit dan we erin gegaan waren. En de 2 gogantische (ja die o is geen i😄)  hopen olifantenpoep en pootafdrukken op onze plek waren het bewijs dat we Bertus niet hadden gedroomd.....

Nog maar net bijgekomen van de nachtsafari vanuit onze daktent reden we alweer door chobe NP. Dit is andere koek dan Etosha, hier is de 4x4 hard nodig. We reden over smalle mulle zandpaadjes dwars door de bush of over de oevers van de chobe rivier en het duurde niet lang of we spotten ons eerste nijlpaard op de kant! Babet en Ellen bleken grote talenten in het spotten van krokodillen en samen met een groep hyena’s begon de lijst met gespotte dieren behoorlijk compleet te raken 👍

Nadat we de waterkant verlaten hadden en weer midden door de bush hobbelden zagen we plotseling een hele groep olifanten op de grond liggen ... best een luguber gezicht gezien de vele skeletten die we ook al hadden gezien 😬 Gelukkig een oorflapper! Ze slapen gewoon! Met een gerust hart weer doorgereden. “Hee nog een olifant!”  Aldus Guido. Dat ie op nog geen 2 meter van z’n zijraampje stond had hij er even niet bijgezegd 😄  Dat zorgde dus nog even voor een kleine hartverknettering toen deze grijze vriend aan begon te geven dat hij liever wat meer personal space wilde!

Dat was niet onze enige close encounter met de dieren van chobe, want even later werd onze welverdiende pauze met muffins ruw verstoord door aapjes die onze muffins ook wel zagen zitten! Maar dit kennen we inmiddels en lieten we dus niet meer gebeuren, snel de auto weer in en raampjes dicht! Maar een aapje die zich als in een soort horror film uit het niets tegen een streeploos gepoetst zijraampje drukte, liet toch nog een muffin verloren gaan toen deze van schrik door de auto vloog 😱

Wat een avonturen weer! Als klap op de vuurpijl stak er ook nog een luipaard de weg over toen we alweer richting uitgang gingen! Wauw! De big five bijna compleet!

Weer terug op de camping dachten we klaar te zijn met het safari onderdeel van die dag. Maar nee!!!😁 Bij de drinkplaats op onze camping wisten we niet wat we zagen 🙈 62 grote olifanten en 23 baby olifanten hadden zich daar verzameld!!!!! Bizar!!!! Het waren drie verschillende families die met elkaar vochten om het beste plekje in de drinkplaats. Al flapperend en trompetterend joegen de leiders van de families elkaar weg (zonder effect overigens 😂) En dat alles sta je dan te bekijken op 5 meter afstand, zonder hek. Onwerkelijk, eng, geweldig en onvergetelijk tegelijk 🤗 vol met adrenaline was het tijd om de daktentjes op te zoeken.

Guido en Babet lagen er al in toen Geert ineens Bertus weer zag, bij zijn favoriete boom achter onze auto 😳 Als een idioot scheurden we onze daktenten in om daar samen met Guido en Babet af te wachten hoeveel honger Bertus deze keer had 😆 nou, best heel wat honger..... en de geluiden van de vechtende olifanten bij de drinkplaats op de achtergrond gaven het geheel met Bertus nét dat stukje extra beleving 😂

We begonnen toch een beetje bang te worden dat de 62 vrienden van Bertus ook naar onze boom zouden komen. En zaten wij dan nog steeds op de veiligste plek in de daktent?? Onze huisFreek Geert sloop op een relatief veilig moment de daktent uit om dat bij de receptie even te gaan navragen. En gelukkig, we deden het helemaal goed 😊 we kunnen hier zo gaan wonen 😜

Gelukkig kwamen de vrienden van Bertus niet en hadden we verder een goede nacht 😴

De volgende ochtend stond ubervrolijke gids Dummie ons al om 7:00 uur op te wachten voor onze trip naar de Victoria watervallen in Zimbabwe! Even geen wilde dieren maar wel overweldigende natuur! Wát indrukwekkend om al dat water naar beneden te horen en zien donderen!!!! Elk van de 15 viewpoints bracht weer een nieuwe verrassing (soms wel wat nat 😅) We maakten er een decadent dagje van; auto met chauffeur, indrukwekkende visa’s in onze paspoorten, prachtige natuur, lekker shoppen en de jetset koffie & gebak & lunch maakten het helemaal af 😊 Overigens werd deze dag voor Guido zeeeeeer memorabel 😄 hij werd namelijk biljonair💰💵💴💸💶💷 vijfvoudig zelfs. Vandaar zijn nieuwe bijnaam: Biljonair Guido; ook wel BG 😄

En vandaag is onze laatste dag op deze camping. We sluiten het vanmiddag af met alweer een luxe uitje 🤗 we gaan op gamedrive met een ranger!! In een open auto nog een middagje scheuren door Chobe NP 😁 Wij hebben er zin in!!!!

1. Miriam:
    13 augustus 2018
    Wow!
  2. De Shawtjes:
    13 augustus 2018
    Na deze reis stelt een blaffende hond niets meer voor 😉
  3. Nel Meskers:
    14 augustus 2018
    Hoop toch echt snel foto's te zien van big Bertus. wat een verhaal!!
  4. Vincent:
    14 augustus 2018
    Tof zeg! Indrukwekkend verhaal!
  5. Lies en Von:
    14 augustus 2018
    Wat een verhaal jongens.........
    De labradoodle is voor jullie inmiddels formaat muis ;-)